
828
LOA: 8,28 m
Beam inflated: 2,95 m
Beam deflated: 2,3m
Internal beam: 1,85m
Tube diameter: 0,55 m
Weight: from 950kg
Passengers: 18+
Recomended engine: 1x200-300hp or 2x150hp-200hp
Weight capacity: >2400kg
Fuel capacity: 300 litres+
Autonomy: according to clients specs
Hull type: Warped 24º V @ transom, two stepped VFi
Denna Hydrosport RIB byggs enligt specifikationer från en av ägarna av Roda Boats. Båten ska vara en riktig "head-turner" på ena sidan, men samtidigt lämpad för amatörracing. Efter att ha övervägt mellan modellen 909 med två 200 hk-motorer och en 828 med en 300 hk motor, föll valet på 828:an. Om Yamaha joystick hade varit tillgänglig hade valet troligen blivit 909, men för att få bättre räckvidd och lägre driftkostnader valdes 828-modellen.
Prototypen för 828 är den tidigare modellen 808, designad och byggd av Eddy Johansen. Med en 225 hk motor klarade 808-modellen 53 knop, och den nyare 828 med 300 hk motor väntas klara över 60 knop.
Båtens grundspecifikationer:
Hydrosport RIB 828 VFi med bakre sittplats och 300L bränsletank
Stor konsol med lounge-stolar för extra komfort
Leaning post med Cobb BBQ (utan kylskåp)
Polyester ankringsbåge för enkel förtöjning
Motor och utrustning:
Yamaha 300 hk V6 Drive-by-Wire motor
Yamaha Y6C multifunktionsdisplay
AMG-batteri 60A och inbyggd huvudbrytare
Separat extra bränslefilter för optimal drift
Hydraulisk racingstyrning från Sea Star
Tillval för båten:
Cobb BBQ för matlagning ombord
Rostfritt stål-dashbord med iPad-integration
Navigationsljus för ökad säkerhet
Radio med Bluetooth och 4 högtalare för en perfekt ljudupplevelse
Antifouling (epoxiprimer kombinerad med racingantifouling)
Turbo Swing dragstång för vattensport
G2 syntetiskt teakdäck
T-top med möjlighet att montera donut/wakeboard på taket och förlängning
Turbo Swing för vattenskidåkning, wakeboarding eller donut
Silvertex solbädd för fram